Podziemny dworzec otwarty

mk

publikacja 15.02.2014 19:09

Pasażerowie mogą już korzystać z nowego krakowskiego dworca kolejowego - pierwszego w Polsce dworca ulokowanego całkowicie pod powierzchnią torów i peronów.

Podziemny dworzec otwarty Jednym z charakterystycznych punktów dworca jest powstały w 1996 roku żeliwny globus, który pierwotnie znajdował się na poziomie peronów Adam Wojnar /GN

Jak podkreślił podczas uroczystego otwarcia Dworca Głównego prezydent Krakowa Jacek Majchrowski, jest to ostatni i najważniejszy element Krakowskiego Centrum Komunikacyjnego, które to przedsięwzięcie było realizowane od ponad 40 lat.

Wcześniej w ramach kompleksu powstały m.in. podziemny odcinek szybkiego tramwaju pod dworcem oraz Regionalny Dworzec Autobusowy. Zakończenie wartej prawie 134 mln zł inwestycji ma zintegrować te środki transportu z koleją, a w przyszłości także – dzięki remontowanej właśnie specjalnej linii – także z lotniskiem w podkrakowskich Balicach.

Nowy krakowski dworzec kolejowy ma powierzchnię 12,6 tys. metrów kw. Do dyspozycji pasażerów oddano trzy poczekalnie, 28 kas biletowych, punkty informacyjne, skrytki na bagaże oraz 50 punktów komercyjnych, w których będą się znajdowały sklepy, restauracje oraz kawiarnie.

Całość obiektu to cztery poziomy: tunel Krakowskiego Szybkiego Tramwaju (poziom -2), dworzec kolejowy (poziom -1), dworzec autobusowy oraz przystanki komunikacji miejskiej (poziom 0) oraz parking ( poziom 1).

Podziemny dworzec otwarty   Nowy dworzec jest w całości położony pod torami i peronami kolejowymi www.pkpsa.pl Na pięć peronów prowadzi 25 wyjść, z czego 10 to windy, a 15 – schody ruchome. Kompleks został także przystosowany do potrzeb osób niepełnosprawnych. Z kolei do wnętrza nowego dworca można się dostać z ul. Lubicz i Bosackiej, z wnętrza Małopolskiego Dworca Autobusowego, a z Galerii Krakowskiej (z poziomu -1).

Na uroczystym otwarciu podziemnego dworca Kraków Główny była obecna m. in. Elżbieta Bieńkowska, wicepremier i minister infrastruktury i rozwoju.

Przypomniała ona, że w latach 2012-2014 na budowy i modernizacje dworców kolejowych w całym kraju zostanie wydane blisko 1 mld zł z funduszy krajowych i unijnych. Podkreśliła, że jeszcze w tym roku otwartych zostanie 18 nowych lub zrewitalizowanych obiektów.

– Ten dworzec jest jednym z elementów morza inwestycji, które się w Polsce od kilku lat dzieją. To jest widoma oznaka tego, jak nasz kraj się zmienia – mówiła podczas wizyty w Krakowie.

Dworzec Główny miał być otwarty jeszcze przed mistrzostwami Euro 2012, jednak realizujące inwestycję od 2010 roku Katowickie Przedsiębiorstwo Budownictwa Przemysłowego Budus SA ogłosiło upadłość likwidacyjną i opuściło plac budowy. Przedsięwzięciu dokończyła i oddała do użytku firma PORR Polska.