Malarska terapia

publikacja 12.12.2014 20:24

Zabytki UNESCO namalowane przez niepełnosprawnych artystów można oglądać w Muzeum Żup Krakowskich w Wieliczce.

Malarska terapia Niektórzy artyści swe dzieła malują... stopami! Adam Wojnar

Pierwszy taki plener odbył się w 1999 r., kiedy to niepełnosprawni artyści zostali zaproszeni do podziemnego Muzeum Żup Krakowskich przy kopalni soli w Wieliczce.

- Obawialiśmy się, czy to miejsce, z natury ciemne, będzie dla nich inspiracją, ale okazało się, że to był strzał w dziesiątkę. Oni zobaczyli tę kopalnię zupełnie inaczej, kolorowo i radośnie. Zaczęliśmy więc organizować następne plenery - wspomina Małgorzata Bogucka z wielickiego muzeum.

W kolejnych latach niepełnosprawne osoby malowały też kopalnię soli w Bochni, zamki w Niepołomicach i Nowym Wiśniczu, a także zabytki związane z Janem Pawłem II. Za każdym razem w plenerach, które są rodzajem terapii, uczestniczyło ponad 100 osób. Obecnie ich liczba zależy od hojności sponsorów.

W tym roku, w 16. już plenerze, który jesienią odbył się w kilku miejscowościach Małopolski, wzięło udział blisko 40 uczestników z różnych stron Polski, a tematem spotkania były małopolskie zabytki, wpisane w 2013 roku na Listę Światowego Dziedzictwa UNESCO. Niepełnosprawni artyści malowali więc Zamek Żupny w Wieliczce, cerkiew łemkowską św. Jakuba Młodszego w Powroźniku koło Krynicy Zdroju, cerkiew św. Michała Archanioła w Brunarach Wyżnych i cerkiew św. Paraskewy w Kwiatoniu.

130 wybranych prac z tegorocznego Ogólnopolskiego Pleneru Malarskiego Artystów Niepełnosprawnych można oglądać od piątku 12 grudnia do końca marca 2015 r. na wystawie „Wieliczka, Powroźnik, Brunary Wyżne, Kwiatoń - zabytki na Liście UNESCO”, zorganizowanej we współpracy Fundacji Sztuki Osób Niepełnosprawnych w Krakowie w podziemnej ekspozycji Muzeum Żup Krakowskich Wieliczka (na głębokości 135 m).