ŚDM w Kraków Airport

jg /materiały prasowe

publikacja 10.08.2016 20:57

Krakowskie lotnisko w związku ze Światowymi Dniami Młodzieży obsłużyło 208 dodatkowych operacji lotniczych. Od 19 lipca do 8 sierpnia z lotniska skorzystało około 40 tys. dodatkowych pasażerów (pielgrzymów).

ŚDM w Kraków Airport Boeing 787 z papieżem Franciszkiem na pokładzie. Samolot z Kraków Airport kołuje na pas startowy Jan Głąbiński /Foto Gość

- Tuż po zakończeniu Światowych Dni Młodzieży dwukrotnie przekroczono rekordową liczbę 20 tys. obsłużonych pasażerów w ciągu jednego dnia. Nie byłoby to możliwe bez współpracy wszystkich służb na lotnisku, które stanęły na wysokości zadania - mówi Radosław Włoszek, p.o. prezesa Kraków Airport.

Pierwszy pasażer przyleciał na ŚDM 16 lipca. Najwięcej dodatkowych samolotów z pielgrzymami było w poniedziałek (25 lipca) i we wtorek (26 lipca) - odpowiednio 9 i 7 rejsów. Z kolei rekordowa liczba pasażerów przyleciała do Krakowa w niedzielę (24 lipca) oraz w poniedziałek (25 lipca) - odpowiednio 10.312 i 10.453. W pozostałe dni liczba ta nie przekroczyła 10 tys. pasażerów.

Najwięcej dodatkowych samolotów z pielgrzymami było w poniedziałek 1 sierpnia - w sumie 30 dodatkowych rejsów. W pierwszych dwóch dniach sierpnia odleciała z Krakowa rekordowa liczba pasażerów - odpowiednio 13.200 i 12.015. Rekordowa liczba pasażerów skorzystała też z infrastruktury lotniska 1 sierpnia - 22.552. Dzień później (2 sierpnia) również obsłużono ponad 20 tys. pasażerów - 20.158. Ostatni lot czarterowy związany z ŚDM odbył się 9 sierpnia.

W okresie Światowych Dni Młodzieży przylatywały i wylatywały z Krakowa grupy osób niepełnosprawnych. Wszystkie (zarówno te zgłoszone, jak i niezgłoszone wcześniej) zostały obsłużone według najwyższego standardu oczekiwania na udzielenie pomocy - czas oczekiwania maksymalnie 10 minut (odlot), 5 minut (przylot).

W czasie Światowych Dni Młodzieży na terenie lotniska pracowało 70 wolontariuszy z Polski, Słowacji, Litwy, Ukrainy, Kanady, Niemiec, Włoch, Rumunii, Malezji, Chorwacji i Wietnamu. Od 23 lipca do 3 sierpnia pracownicy punktów informacji oraz całodobowego call centre pomogli łącznie 19.021 osobom. Rekord padł 1 sierpnia, kiedy do punktu informacji zgłosiło się 2097 osób (średnio ponad 100 zapytań w ciągu godziny pracy punktu).

Kraków Airport jest drugim lotniskiem w Polsce pod względem liczby obsłużonych pasażerów i największym portem regionalnym. W sezonie letnim 2016 krakowskie lotnisko oferuje 70 połączeń regularnych do 62 portów w 18 krajach i współpracuje z 21 przewoźnikami. Do końca roku planowane jest obsłużenie ok. 4,7 mln pasażerów.