Ma ponad 2 km długości, powstawał przez 5 lat, jest częścią budowanej zakopianki, trasy między Myślenicami a Nowym Targiem. Abp Marek Jędraszewski poświęcił 12 listopada nowy tunel między Skomielną Białą a Naprawą pod Luboniem Małym. Obiekt nosi imię Marii i Lecha Kaczyńskich.
Uroczystość otwarcia i poświęcenia tunelu miała miejsce u jego południowego wylotu, czyli w Skomielnej Białej. - Nieprzypadkowo ten nowy obiekt drogowy, tak bardzo potrzebny, poświęcamy Marii i Lechowi Kaczyńskim, parze prezydenckiej. Tworzyli oni w sposób piękny i właściwy historię nie tylko najnowszej Polski - mówił abp Marek Jędraszewski. Metropolita krakowski poświęcił nowy obiekt, a prezes Prawa i Sprawiedliwości, brat zmarłego Lecha Kaczyńskiego, odsłonił tablicę pamiątkową poświęconą patronom tunelu.
Podczas swojego wystąpienia abp Marek Jędraszewski nawiązał jeszcze do 24-metrowego stalowego krzyża, który stanął na wzgórzu w Krzeczowie, miejscowości oddalonej od tunelu o kilka kilometrów. Hierarcha zaznaczył, że krzyż jubileuszowy św. Jana Pawła II Wielkiego stanął dokładnie w połowie drogi między Wawelem a Giewontem. - Ten krzyż stanął jako brama prowadząca z Krakowa na Podhale, ale także jako znak kochania tej ziemi, tej cząstki naszej ojczyzny - mówił.
- Otwierana jest dzisiaj bardzo ważna inwestycja. To krok ku budowie tej drogi, drogi ważnej, potrzebnej dla tej części Polski, dla Małopolski, ale potrzebnej dla całej Polski, bo mam nadzieję, że przyjdzie taki czas, choć wiem, że to jest trudne, że dotrze ona także do Zakopanego - mówił Jarosław Kaczyński.
Z kolei minister infrastruktury Andrzej Adamczyk zaznaczył, że dzięki tunelowi poprawi się znacznie bezpieczeństwo kierowców. - Usuwamy kolejny niebezpieczny odcinek na mapie polskich dróg poprzez jakże ważną, trudną w realizacji inwestycję. Tunel i jego odcinek zastąpi niebezpieczną i nieprzewidywalną zakopiankę, gdzie samochody ciężarowe blokowały szybki przejazd - mówił A. Adamczyk.
Uroczystości otwarcia tunelu pod Luboniem Małym, między Skomielną Białą a Naprawą, uświetnił zespół góralski z Szaflar, a także miłośnicy starych samochodów, którzy jako pierwsi nowy trakt pokonali swoimi zabytkowymi pojazdami. Na miejsce przybyli włodarze z terenu południowej Małopolski na czele z wojewodą Łukaszem Kmitą. Dojechali także parlamentarzyści.
Budowa tunelu na zakopiance trwała pięć lat i siedem miesięcy. Koszty sięgnęły prawie miliarda złotych. Dwukomorowy tunel wydrążony w masywie góry Luboń Mały ma długość 2,06 km. Jest w tej chwili najdłuższym tego typu obiektem w Polsce. Każda z naw tunelu ma dwa pasy ruchu o szerokości po 3,5 m każdy oraz dodatkowo pas awaryjny o szerokości 3 m. Wysokość tunelu wynosi 4,7 m. Tunel posiada wszelkie zabezpieczenia przeciwpożarowe i systemy bezpieczeństwa.
Do wydrążenia dwóch nitek tunelu używano ciężkiego sprzętu, ale także materiałów wybuchowych, których zużyto w sumie ok. 180 ton.