Turyści lubią Wieliczkę

mł/Biuro Prasowe Kopalni Soli "Wieliczka"

publikacja 22.01.2013 16:06

Wieliczkę odwiedzili goście aż ze 175 krajów świata, a 1 milion 117 tys. turystów, którzy w 2012 r. zobaczyli solne, podziemne królestwo, to o 5 proc. więcej niż w 2011.

Turyści lubią Wieliczkę Turystom nie straszny jest panujący kryzys. Wielicką kopalnię zawsze będą chętnie zwiedzać Grzegorz Kozakiewicz

Od stycznia do grudnia ub. roku solne progi przekroczyło 527,8 tys. Polaków i 589,4 tys. cudzoziemców. Największy odsetek turystów z zagranicy stanowili mieszkańcy Wielkiej Brytanii – przyjechało ich aż 60,9 tys. osób (o 12 proc. więcej niż w 2011). Na drugim miejscu uplasowali się Włosi (42,4 tys.), a na trzecim Niemcy (38,5 tys.). Poza „podium” znaleźli się: Francuzi (35,5 tys.), Koreańczycy (34,5 tys.), Rosjanie (32,7 tys.), a także Norwegowie, Hiszpanie, Amerykanie i Węgrzy. Do podziemnej Wieliczki zaglądali również turyści z odległej Japonii, Brazylii, Tajlandii, Nowej Zelandii.

Rekordowy okazał się zwłaszcza grudzień (który był najlepszym grudniem w historii kopalni). Tylko w tym miesiącu w Wieliczce pojawiło się ponad 45 tys. osób. Z końcem 2012 r. w statystykach zagranicznych turystów dominowali Brytyjczycy (3,3 tys.), Rosjanie (2,3 tys.), Francuzi (1,6 tys.), Koreańczycy (1,5 tys.), Ukraińcy (1,1 tys.) i Włosi (1,05 tys.).

To nie wszystko. W 2012 roku kopalnię odwiedziło także prawie tysiąc dziennikarzy z całego świata, którzy zrealizowali w niej dużo ważnych materiałów. Do najbardziej prestiżowych można zaliczyć dokument 3D przygotowany przez japońską telewizję TBS, program o podziemnych kaplicach dla Discovery Channel, emitowany niemal w całej Europie program „Galileo”, program BBC dla dzieci „Blue Peter”, dokument na zlecenie UNESCO nagrany przez TV History, oraz „Najbardziej niesamowite restauracje” zrealizowane dla kanadyjskiej TV. Solne podziemia posłużyły też jako plener do wielu sesji zdjęciowych i realizowane były w nich również zdjęcia do filmu bollywodzkiego „The Rhythm”.

Warto dodać, że w minionym roku zupełnie nowe oblicze zyskał serwis internetowy kopalnia.pl, który miesięcznie notuje blisko pół miliona odsłon, a wszystkie przygotowane z myślą o urządzeniach mobilnych aplikacje, szybko zyskały uznanie użytkowników.

– Ponad milion osób odwiedzających każdego roku kopalnię dowodzi, że Wieliczka jest jedną z najbardziej znanych atrakcji turystycznych Polski. Badania pokazują również, że nasza kopalnia jest też najliczniej odwiedzaną kopalnią na całym świecie – komentuje Kajetan d’Obyrn, prezes Kopalni Soli „Wieliczka” SA.