Gorzkie Żale na jazzowo

jms /mł

publikacja 29.03.2014 13:46

W czwartek 3 kwietnia w krakowskiej bazylice oo. franciszkanów będzie można usłyszeć osiemnastowieczne Gorzkie Żale w niezwykłej aranżacji.

Gorzkie Żale na jazzowo Jazzowe "Gorzkie Żale" u franciszkanów to wydarzenie religijno-muzyczne, którego nie wolno przegapić Monika Łącka /GN

Popularne w Polsce dzieło pasyjne wykonają krakowscy artyści w ramach wspólnego projektu franciszkanów i Akademii Muzycznej w Krakowie „Pax et Bonum et Musica”. Początek o godz. 20.

– Udało nam się zaprosić do tego spotkania znanego muzyka jazzowego i klasycznego, Dominika Wanię – cieszy się o. Jacek Wojtowicz OFM, pomysłodawca projektu. Dominik Wania jest asystentem w Katedrze Muzyki Współczesnej i Jazzu Akademii Muzycznej w Krakowie oraz pracuje jako wykładowca w Instytucie Jazzu Akademii Muzycznej w Katowicach. Jest członkiem National Music Honor Society – Pi Kappa Lambda. Po latach współpracy z wieloma muzykami z Polski i zagranicy w czerwcu 2013 r. ukazał się jego autorski, debiutancki album zatytułowany "Ravel", będący jazzowym opracowaniem miniatury fortepianowej "Miroirs" Maurice'a Ravela. W tym roku muzyk otrzymał trzy nominacje do Fryderyków 2014.

Zaśpiewa również sam o. Wojtowicz, który z muzyką związany jest od dzieciństwa (i cały czas kształci się w tym kierunku), oraz Agata Jędrysiak, wokalistka, tancerka i aktorka.

Gorzkie Żale powstały na początku XVIII w. w środowisku Zgromadzenia Księży Misjonarzy św. Wincentego à Paulo i Bractwa św. Rocha przy kościele Świętego Krzyża w Warszawie. Są nabożeństwem rdzennie polskim. Ich melodia odznacza się niezwykłą prostotą rytmiczną i symetrią budowy. Całość utrzymana jest w tonacjach kościelnych i bardzo zbliżona do psalmodii gregoriańskiej, podobnie jak np. psalmy nieszporne.

Tekst „Gorzkich Żali” do czasów współczesnych zachował oryginalne, staropolskie brzmienie. Struktura tego nabożeństwa opiera się na strukturze dawnej Jutrzni i składa się z trzech części. Rozpoczyna się Zachętą i wzbudzeniem intencji (czytanie). W każdej z trzech części znajdują się hymn i dwie pieśni.