Obozowa lekcja historii

Miłosz Kluba

|

Gość Krakowski 40/2014

publikacja 02.10.2014 00:00

Wystarczyło przejść ulicami miasta, by na własne oczy zobaczyć żołnierzy wszystkich epok.

 Przez trzy dni imprezy historyczne obejrzało kilkanaście tysięcy widzów Przez trzy dni imprezy historyczne obejrzało kilkanaście tysięcy widzów
Miłosz Kluba /Foto Gość

Podczas IX Pól Chwały nie zabrakło tradycyjnej wystawy modeli, walczących o nagrodę Pani na Zamku w Niepołomicach, jak również wszelkiego rodzaju gier historycznych. Najbardziej barwną atrakcję stanowiły jednak - jak co roku - grupy rekonstrukcyjne i przygotowane przez nich obozowiska i inscenizacje.

- Chciałam, żeby syn zobaczył żołnierzy, stare mundury. Oglądaliśmy też wiele rzeczy na stoiskach - współczesne umundurowanie, repliki broni. Jako chłopiec powinien się na tym przynajmniej częściowo znać - mówiła mama małego Huberta, która Pola Chwały, odwiedziła w niedzielę. W tym roku organizatorzy imprezy mocno postawili na aspekt edukacyjny. Jednym z gości zorganizowanej po raz pierwszy konferencji „Nauczyciele na »Polach Chwały«. Dobre praktyki w nauczaniu historii” był Maciej Sikorski, pomysłodawca cyklu „Historia dla najmłodszych - budzenie pasji”, czyli 10 spotkań dla dzieci w wieku szkolnym, organizowanych przez cały rok. - Mając doświadczenie teatralne, wiem także, że dla utrzymania koncentracji konieczny jest element humoru i dobry pretekst - przekonywał. - Kiedy dzieci mogą dotknąć pistoletu, podnieść karabin, przymierzyć rogatywkę, to wzmacnia ich skupienie. Łatwiej ten moment wykorzystać do opowieści np. o bohaterach kampanii wrześniowej – mówił z kolei Jerzy Borkowski, nauczyciel w szkole podstawowej „Wierchy” i członek Stowarzyszenia Rekonstrukcji Historycznej „Wrzesień 39”. Jak tłumaczy dr Robert Kowalski, jeden z głównych organizatorów „Pól Chwały”, takie żywe lekcje historii mają znaczenie wychowawcze. - Nie chcemy pokazywać historii na tej zasadzie: wezmę kawałek żelaza, założę na głowę garnek i będę rycerzem. Nie. Bycie rycerzem oznacza pewne szlachectwo ducha, cechy charakteru - przekonuje.