publikacja 28.01.2015 18:38
4 mln pasażerów odlatujących z krakowskiego lotniska w Balicach będzie miało do dyspozycji więcej lotów. Uruchomione zostaną trzy nowe połączenia - do Amsterdamu, głównego londyńskiego lotniska Heathrow i Lyonu.
Z Balic będzie odlatywało więcej samolotów Adam Wojnar
Zapowiedział to na konferencji w dniu 28 stycznia Jan Pamuła, prezes Kraków Airport.
- Nasze lotnisko przyciąga nowych przewoźników. W 2015 r. z Balic będą startowały samoloty renomowanych linii holenderskich KLM. Powrócą do nas również linie British Airways oraz Swiss International - powiedział prezes Pamuła.
Zwiększenie częstotliwości lotów i poszerzenie siatki połączeń zapowiedział również obecny na konferencji Michael O’Leary, prezes latających z Balic popularnych tanich linii Ryanair.
- Będzie to możliwe m. in. dzięki nowym samolotom, które postawimy do dyspozycji lotów z Balic - powiedział O’Leary.
W sezonie letnim zostanie zwiększona częstotliwość lotów Ryanaira do czterech portów: Dublina (do 9 tygodniowo), Eindhoven (do 3 tygodniowo), Liverpoolu (do 3 tygodniowo) i Londynu (do 16 tygodniowo).
Na lotnisku w Balicach trwa rozbudowa terminala pasażerskiego. Przebudowuje się również układ komunikacyjny lotniska. Zmodernizowana zostanie również linia kolejowa prowadząca do Balic.
- Umożliwi to zwiększenie przepustowości naszego lotniska do 8 mln pasażerów rocznie. W tym roku przekroczymy zapewne połowę tej liczby - powiedział prezes Kraków Airport.
Rozbudowany terminal będzie miał przepustowość do 1800 osób odlatujących na godzinę jak podobnej wielkości przylatujących. Korzystającym z lotniska pasażerom poprawi to znacznie komfort podróży. Rozbudowywany budynek o charakterystycznej bryle w formie odwróconego pryzmatu, będzie w pełni zintegrowany dotychczas już istniejącym terminalem.
Projektowany układ pozwoli pasażerom na łatwiejsze znaezienie właściwych stanowisk. Nowe poczekalnie połączone zostaną za pomocą przejść naziemnych z trzema wieżami przyrękawowymi do obsługi samolotów. Początkowo zamontowane zostaną dwa rękawy, docelowo ma być ich pięć.
Rozbudowany i przebudowany terminal pasażerski, będzie w pełni przystosowany do obsługi osób niepełnosprawnych. Integralną częścią rozbudowywanego terminalu jest nadziemna kładka, która połączy powstający nowy terminal z istniejącym już wielopoziomowym garażem, oddanym niedawno do użytku hotelem oraz powstająca końcowym przystankiem kolejowym. Łączna powierzchnia powierzchnia terminalu w porcie Kraków Airport wzrośnie z obecnych 15 tys. m kw. do ponad 56 tys. m kw.
Jan Pamuła w rozmowie kuluarowej stwierdził, ze problemem dla portu lotniczego w Balicach jest ciągły opór nadleśnictwa w Zabierzowie w kwestii wycięcia drzew na wzgórzu, od strony podejścia lądujących samolotów. Opór ten uniemożliwia rozbudowę i przedłużenia pasa, na startują i lądują samoloty.
Problemem jest także wzmożony ruch tranzytowy pojazdów wokół lotniska. Co prawda w planach jest budowa m.in. dwóch nowych skrzyżowań w formie ronda ale jak podkreśla prezes Pamuła, powinna być wybudowana m.in. także estakada na torami kolejki, która docierać będzie bezpośrednio do terminala. Zasugerowano to władzom województwa małopolskiego.
Specyfiką prowadzonych prac w Balicach jest to, że są one prowadzone w kilku etapach i są one tak prowadzone, aby zapewnić ciągła pracę lotniska i zminimalizować uciążliwości związane z budową. Wykonane w poszczególnych etapach fragmenty obiektów i dróg są płynnie włączane do eksploatacji.