Włosi zbudują zakopiankę

jg /materiały prasowe

publikacja 29.02.2016 18:20

Jest już wykonawca nowego odcinka zakopianki od Naprawy do Skomielnej Białej.

Włosi zbudują zakopiankę Wizualizacja nowej zakopianki od Skomielnej Białej do Naprawy Materiały prasowe

Od poniedziałku 29 lutego wiadomo, który wykonawca wybrany został w ramach przetargu na budowę odcinka tunelowego S7, na południe od Krakowa. Drogę ekspresową od Naprawy do Skomielnej Białej będzie budowała włoska firma Astaldi z Rzymu.

Do przetargu złożyło oferty w sumie 6 firm, z czego połowa z Włoch. Najniższą cenę - 968 871 778,09 zł zaproponowała właśnie firma Astaldi, a najwyższą - Metrostav z Czech (ponad 1 mld 710 tys. zł).

Wszystkie firmy zadeklarowały, że wykonają inwestycję w 54 miesiące (licząc razem z miesiącami zimowymi). Zanim możliwe będzie podpisanie umowy wykonawcy uczestniczący w przetargu mają 10 dni na odwołania. Po tym etapie zgodnie z przepisami dokumentacja musi jeszcze przejść kontrolę uprzednią Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych.

W ramach inwestycji wybudowany zostanie odcinek tunelowy drogi klasy S o długości ok. 3 km - w tym dwukomorowy tunel o długości nieco ponad dwóch kilometrów, z awaryjnymi przejściami między komorami, dwoma portalami oraz pełną infrastrukturą i wyposażeniem technicznym.

To poważne wyzwanie, bowiem wybudowanie tunelu dwukomorowego oznacza w praktyce budowę dwóch równoległych do siebie obiektów podziemnych - w tym przypadku w trudnych warunkach geologicznych i hydrologicznych fliszu karpackiego.

Ponadto do wykonania są m.in. wzmocnienia podłoża, zapewnienie stateczności nasypów i skarp, zabezpieczenia skarp, głębokich wykopów oraz przebudowa i budowa dróg dojazdowych do obsługi terenu przyległego.

Odcinek Naprawa-Skomielna Biała to drugi z trzech odcinków, na które została podzielona budowa nowej zakopianki od Lubnia do Rabki. Do tej pory rozstrzygnięto dwa przetargi. Nie ma jeszcze wykonawcy trasy od Lubnia do Naprawy.