Nie odwracać wzroku

Magdalena Dobrzyniak

|

Gość Krakowski 07/2023

publikacja 16.02.2023 00:00

– Nasz dialog z judaizmem nie jest międzyreligijny, jest bardziej zbliżony do ekumenicznego – uważa abp Grzegorz Ryś.

▲	Książka ukazała się nakładem krakowskiego wydawnictwa WAM. ▲ Książka ukazała się nakładem krakowskiego wydawnictwa WAM.
Wydawnictwo WAM

Jego najnowsza książka „Chrześcijanie wobec Żydów. Od Jezusa po inkwizycję. XV wieków trudnych relacji” nie jest tylko publikacją historyczną. Jak podkreśla autor, jest ona potrzebna, by zrozumieć dzieje Kościoła i umieć wziąć za nie odpowiedzialność, każdy na swoją miarę.

– Chodzi też o to, by zrozumieć, jak ważne jest dobro w relacjach międzyludzkich – dodaje metropolita łódzki. „By zrozumieć to, co zrobiliśmy Żydom, potrzebujemy z pokorą (i przerażeniem?) zobaczyć, co zrobiliśmy z naszym chrześcijaństwem!” – pisze na kartach swojej książki.

Podczas krakowskiej prezentacji wydawnictwa abp Ryś zauważył, że w Kościele wiedza na temat relacji z judaizmem jest „naprawdę niewielka”. Przyznał, że sam – gdyby tym tematem się nie zajął – do tej pory miałby tylko wiedzę wyniesioną z seminarium.

Przewodniczący komisji KEP ds. dialogu z judaizmem wspominał, że kiedy w stolicy Małopolski organizowane było w 2009 roku międzyreligijne spotkanie „Asyż w Krakowie”, odczuwał strach przed wspólną modlitwą z Żydami. – Od 1975 roku mamy wezwanie Stolicy Apostolskiej do wspólnej modlitwy z nimi, ale ja nie miałem o tym pojęcia – przyznał.

Opowiadał także, że gdy uczestniczył w Rzymie w kursie dla młodych biskupów, wysłuchał wielu ważnych wykładów, m.in. na temat dialogu międzyreligijnego. Poświęcony był on dialogowi z islamem. Gdy jeden z biskupów zwrócił uwagę wygłaszającemu go kardynałowi, że został pominięty judaizm, otrzymał odpowiedź: – To ksiądz biskup nie wie, że z judaizmem to nie jest dialog międzyreligijny? – Nasz dialog z judaizmem nie jest międzyreligijny, jest bardziej zbliżony do ekumenicznego – skwitował abp Ryś.

Podczas spotkania w Krakowie mówiono o konieczności kontynuacji tematu aż po najnowsze dzieje relacji chrześcijańsko-żydowskich. – Słyszę od osób naprawdę przyzwoicie wykształconych, że ta książka jest dla nich nową wiedzą, że dopiero z niej dowiedzieli się np. o tym, że znakowanie Żydów na ubiorze nie było wymysłem nazistowskim, tylko chrześcijańskim – opowiadał autor publikacji, podkreślając, że nie można żyć w niewiedzy, bo ona prędzej czy później przeradza się w mity, agresję, niezrozumienie zarzutów i uprawianie polemiki, która nie jest oparta na faktach. – Bardzo ważny był dla mnie fragment książki, który dotyczy postawy papieży wobec powtarzanych w Kościele zarzutów o mord rytualny. Bardzo mi zależało, by o tym napisać, bo jeśli na wyższej uczelni, która w dodatku jest uczelnią katolicką, jest profesor, który uprawia tego typu demagogię, to nie może to przejść bez poważnej polemiki. Są rzeczy, które musiały być napisane – podkreślał w tym kontekście abp Ryś.

Książka „Chrześcijanie wobec Żydów. Od Jezusa po inkwizycję. XV wieków trudnych relacji” jest próbą ukazania stosunku chrześcijan do Żydów w starożytności i wiekach średnich, zatem w okresie budowania tożsamości zarówno Kościoła, jak i judaizmu rabinicznego. Wspólne relacje wyznawców obu religii od początku naznaczone były napięciem, które z biegiem lat pogłębiało się i obejmowało kolejne dziedziny życia, by osiągnąć apogeum w drugim tysiącleciu chrześcijaństwa. Wtedy to pojawiły się krucjaty, pogromy, wypędzenia i inkwizycja. Powstała rana, którą coraz trudniej było wyleczyć.

Pierwsi czytelnicy publikacji abp. Rysia zgodnie oceniają, że jest to „wyjątkowo odważna, poparta źródłami, analizą tekstów i wydarzeń, a jednocześnie przystępna opowieść o bolesnym pęknięciu we wspólnym dziedzictwie chrześcijan i wyznawców judaizmu”.

Jak mówi ks. prof. Andrzej Perzyński z UKSW, w naszym kraju jest to pionierska publikacja. – Książka zawiera zwięzłe i rzetelne omówienia dokumentów Kościoła, mało znanych polskiemu czytelnikowi. Niektóre z nich, choćby te dotyczące stanowiska papieży wobec tzw. mordu rytualnego, można uznać za przebłyski światła w pełnej mroku historii chrześcijańskiego antyjudaizmu – podkreśla.

– Ja, który przeżyłem Auschwitz, ja, ocalony z Zagłady, nie mogłem nie zadawać pytań: „Dlaczego Europa była obojętna na los żydowski? Jaką rolę odegrali przywódcy Kościoła w procesie alienacji Żydów?”. Wybitny uczony abp Grzegorz Ryś tę rolę Kościoła i jego ojców duchowych przedstawia w sposób fascynujący. Nie upraszcza, nie jest badaczem jednostronnym, ale odważnym. Ułatwia nam zrozumienie procesów społecznych i nurtów ideowych, które kształtowały myślenie i postawy europejskie od Konstantyna po reformację – mówi Marian Turski.

Metropolita łódzki uważa, że w dziejach Kościoła jest wiele momentów „pięknych i Bożych”, z którymi sąsiadują inne – „tragiczne i budzące wstyd”. „Nie można udawać, że są tylko te pierwsze, i metodycznie odwracać wzrok (swój i innych) od tych drugich. Trzeba przyjąć i wziąć odpowiedzialność za całą swoją historię. Wybór, przed jakim ona nas stawia, nie polega na wyparciu z pamięci tego, co niewygodne, lecz na decyzji, którą z jej części chcę/chcemy kontynuować” – podkreśla.

Dostępne jest 6% treści. Chcesz więcej? Zaloguj się i rozpocznij subskrypcję.
Kup wydanie papierowe lub najnowsze e-wydanie.