Zawsze reagować

Magdalena Dobrzyniak


|

Gość Krakowski 22/2023

publikacja 01.06.2023 00:00

Jak odróżnić dziecięcy smutek od depresji? Jak pomagać dziecku, które cierpi? – Lepszy dorosły nadgorliwy niż obojętny – podkreśla pedagog Magdalena Perzyńska.

▲	Na stronie: famiga.pl znajdują się webinary i materiały edukacyjne, które są praktycznym wsparciem dla nauczycieli i rodziców. ▲ Na stronie: famiga.pl znajdują się webinary i materiały edukacyjne, które są praktycznym wsparciem dla nauczycieli i rodziców.
Roman Koszowski /Foto Gość

Co drugi uczeń nie jest z siebie dumny. Co trzeci nie akceptuje tego, kim jest i jak wygląda. Niemal co trzeci uczeń nie ma chęci do życia, a 40 proc. badanych przyznało, że ktoś w ich obecności mówił o samobójstwie lub sami mieli myśli samobójcze. Co 10. deklaruje, że taką próbę podjął. To tylko fragment badania „Młode głowy. Otwarcie o zdrowiu psychicznym”. Ich wyniki potwierdza doświadczenie terapeutów telefonu zaufania, prowadzonego przez Fundację „Dajemy Dzieciom Siłę”. W ubiegłym roku codziennie ponad 20 młodych osób dzwoniło i pisało w sprawie myśli, zamiarów i prób samobójczych, 30 osób dziennie mówiło o lękach i niepokoju, które nie pozwalają im normalnie funkcjonować, a 9 osób – o samookaleczeniach, które są dla nich jedynym sposobem na poradzenie sobie z emocjonalnym bólem. To alarmujące dane, w dodatku z roku na rok skokowo rosnące. Jak pomóc dzieciom i młodzieży borykającym się ze smutkiem, stanami przygnębienia i wreszcie – epizodami depresji?


Dostępne jest 24% treści. Chcesz więcej? Zaloguj się i rozpocznij subskrypcję.
Kup wydanie papierowe lub najnowsze e-wydanie.