Zakopianka na torach

jg

|

Gość Krakowski 48/2023

publikacja 30.11.2023 00:00

Nowe i wygodne przystanki, szybszy czas podróży, a to wszystko za kwotę prawie 1,5 mld zł. Od grudnia czeka nas nowa jakość podróży pociągiem do Zakopanego.

Wyremontowano  też stację i dworzec PKP w Nowym Targu. Wyremontowano też stację i dworzec PKP w Nowym Targu.
Jan Głąbiński /Foto Gość

Dobiega końca ostatni etap inwestycji prowadzonej przez PKP Polskie Linie Kolejowe, dzięki której jakość połączenia na linii z Krakowa do Zakopanego bardzo się poprawi. Pociągi na tej trasie pojawią się 22 grudnia. Dla pasażerów przygotowano 28 komfortowych stacji i przystanków, z których podróżni korzystali już latem. Od grudnia dołączą kolejne: Biały Dunajec i Zakopane (z nowoczesnym Centrum Komunikacyjnym).

Dostępność do kolei zwiększą również wybudowane dodatkowe przystanki – Bańska Niżna i Poronin Misiagi oraz Chabówka Stadion na tamtejszej nowej łącznicy kolejowej. – Usprawni ona ruch i skróci czas przejazdu do stolicy Tatr o ok.10–15 minut. Pod koniec 2017 r. podróżni już zyskali krótszy o ok. pół godziny czas przejazdu do Zakopanego dzięki łącznicy w Suchej Beskidzkiej – podkreśla Dorota Szalacha z PKP PLK. Na tej samej trasie wybudowano też łącznicę Kraków Zabłocie–Kraków Krzemionki. Wcześniej pociągi dalekobieżne wjeżdżały na wspomniane stacje w Chabówce, Suchej i Płaszowie, by tam zmienić kierunek jazdy i ruszyć w dalszą drogę.

Podobnie jak na zmodernizowanych dotychczas oraz nowych stacjach i przystankach wyższy poziom obsługi podróżnych zapewnią nowe wiaty, ławki, tablice informacyjne, oznakowania oraz ścieżki dotykowe dla osób o ograniczonych możliwościach poruszania się.

Pociągi rozpędzą się do 120 km/h. Według nowego rozkładu, który będzie obowiązywał od 10 grudnia, flagowy ekspres EIC „Tatry” PKP Intercity przejedzie z Zakopanego do Warszawy w niecałe 5 godzin. Jest to prawie o godzinę krótszy czas przejazdu niż w poprzednich latach. Dotarcie do Krakowa zajmie 2h i 40 minut.

Szlak kolejowy w wyniku remontu zyskał 100 km zmodernizowanych torów, 130 nowych rozjazdów oraz 300 obiektów inżynieryjnych – mostów i przepustów. Na wielu przejazdach pojawiły się też zamykane szlabany.

Dostępna jest część treści. Chcesz więcej? Zaloguj się i rozpocznij subskrypcję.
Kup wydanie papierowe lub najnowsze e-wydanie.