Nie tylko zięć Matejki

Bogdan Gancarz

|

Gość Krakowski 50/2023

publikacja 14.12.2023 00:00

Był znanym niegdyś malarzem krakowskim, ale pierwsza od 1939 r. monograficzna wystawa jego twórczości odbywa się nie pod Wawelem, gdzie można znaleźć wiele jego prac, lecz na dalekim północnym Mazowszu.

„Matka Boża Karmiąca” (1890) jest elementem stałej prezentacji „Sztuka sakralna Małopolski” w Muzeum Archidiecezjalnym przy ul. Kanoniczej. „Matka Boża Karmiąca” (1890) jest elementem stałej prezentacji „Sztuka sakralna Małopolski” w Muzeum Archidiecezjalnym przy ul. Kanoniczej.
Bogdan Gancarz /Foto Gość

Józef Unierzyski (ok. 1861–1948) urodził się w mazowieckim Milewie i to posłużyło Bogumile Umińskiej, kustoszowi Muzeum Szlachty Mazowieckiej w Ciechanowie, do zorganizowania znakomitej wystawy jego prac. Co ciekawe, znaczący udział miały w tym przedsięwzięciu osoby związane z Krakowem. Jest wśród nich Marian Ciężadlik, historyk sztuki, główny inwentaryzator Zamku Królewskiego na Wawelu, monografista Unierzyskiego, znający twórczość artysty nie tylko z badań, lecz także z przekazów dziadka Stanisława Ciężadlika (1912–1996), który uczył się u tego malarza. Są też Marek Sołtysik, malarz i pisarz, autor erudycyjnego eseju „Józef Unierzyski na tle swoich obrazów”, dr Barbara Ciciora, historyk sztuki z Uniwersytetu Papieskiego Jana Pawła II, oraz ks. prof. Jacek Urban, historyk Kościoła z UPJPII, który wypożyczył obraz „Matka Boska Bolesna”. Jest w końcu Maria Labut, która wypożyczyła bardzo ważny pod względem dokumentacyjnym portret Józefy Machay-Mikowej (1897–1942), zamordowanej przez Niemców w Krakowie konspiratorki i bojowniczki o polskość Orawy. Portret zamówił być może u malarza brat Józefy, sławny ks. Ferdynand Machay (1889–1967), również aktywny w odradzaniu polskości na Orawie, proboszcz parafii Najświętszego Salwatora w Krakowie i od 1944 r. archiprezbiter kościoła Mariackiego.

Unierzyski, mąż córki Jana Matejki – Heleny, pochowany w grobie Matejków na cmentarzu Rakowickim w Krakowie, tworzył dzieła religijne, a także portrety i sceny alegoryczne. Część z nich znajduje się w kościołach i muzeach krakowskich, m.in. „Św. Anna” w ołtarzu kaplicy w Domu Pomocy Społecznej im. L. i A. Helclów, „Serce Jezusa” w kościele norbertanek, „Ukojenie” przedstawiające Chrystusa pochylającego się nad pielgrzymem w domu zakonnym jezuitów w Przegorzałach, „Matka Boża Karmiąca”, zwana też „Madonną z Dzieciątkiem i muzykantami” (obraz namalowany w 1890 r., mogący być – według M. Ciężadlika – inspiracją do podobnych malarskich ujęć maryjnych pędzla Wlastimila Hofmana) – na wystawie stałej w Muzeum Archidiecezjalnym Kardynała Karola Wojtyły i wreszcie „Zdjęcie z krzyża” ze zbiorów Muzeum Narodowego.

„Zdjęcie z krzyża”, najbardziej znany obraz artysty, znalazło się wśród 20 jego dzieł pokazanych w Ciechanowie. – Namalował je w 1887 r. jako 26-letni student J. Matejki. Otrzymał wówczas złoty medal za całokształt swojej pracy twórczej. Miał już za sobą Szkołę Gersona w Warszawie (1878–1881), gdzie cieszył się wielkim uznaniem, i studia w Scuola Libera w rzymskiej Akademii Sztuk Pięknych. Studia te ukierunkowały go twórczo w duchu akademizmu, a więc odwoływaniu się do zasad i ideałów sztuki antycznej i renesansu, z charakterystycznymi dla niego warsztatem kompozycyjnym i tematyką – wylicza B. Umińska, kuratorka wystawy, a zarazem inicjatorka i koordynatorka całego przedsięwzięcia. – Jako uczeń krakowskiej Szkoły Sztuk Pięknych (1887–1888) pozostawał pod wpływem swojego mistrza. Malował nieprzerwanie, początkowo także jako asystent, a potem profesor tej uczelni (1889–1909) i po rezygnacji z tej posady, spowodowanej trudnością w zaakceptowaniu napływu nowego nurtu w malarstwie, jakim był modernizm – dodaje kuratorka.

Ci, którzy nie zdążą wybrać się do Ciechanowa, będą mieli do dyspozycji album wydany przy okazji wystawy, zawierający bardzo ciekawe i odkrywcze teksty naukowe oraz ilustracje i dokładny katalog ujawnionych do tej pory dzieł malarza, w tym także tych, które nie mogły znaleźć się na wystawie, jak np. krakowska „Matka Boża Karmiąca”.

Wystawę przypominającą J. Unierzyskiego można oglądać do 31 stycznia 2024 r. w Muzeum Szlachty Mazowieckiej w Ciechanowie (ul. Warszawska 61).

Dziękujemy, że z nami jesteś

To dla nas sygnał, że cenisz rzetelne dziennikarstwo jakościowe. Czytaj, oglądaj i słuchaj nas bez ograniczeń.

W subskrypcji otrzymujesz

  • Nieograniczony dostęp do:
    • wszystkich wydań on-line tygodnika „Gość Niedzielny”
    • wszystkich wydań on-line on-line magazynu „Gość Extra”
    • wszystkich wydań on-line magazynu „Historia Kościoła”
    • wszystkich wydań on-line miesięcznika „Mały Gość Niedzielny”
    • wszystkich płatnych treści publikowanych w portalu gosc.pl.
  • brak reklam na stronach;
  • Niespodzianki od redakcji.
Masz subskrypcję?
Kup wydanie papierowe lub najnowsze e-wydanie.