powrót
Wiara.pl - Serwis

Krakowski

twój profil
PROFIL UŻYTKOWNIKA
Wygląda na to, że nie jesteś jeszcze zalogowany.
zaloguj się
lub
zarejestruj się
  • facebook
  • rss
  • Powiadomienia
Nowy numer

Najnowsze [Wydania]

  • GN 23/2025
    GN 23/2025 Dokument:(9291848,Ogień, który płonie)
  • GN 22/2025
    GN 22/2025 Dokument:(9278877,Dziecko chce do Jezusa!)
  • Gość Extra 2/2025 (12)
    Gość Extra 2/2025 (12) Dokument:(9271942,Oczy Serca)
  • GN 21/2025
    GN 21/2025 Dokument:(9268666,Przyszłość świata)
  • GN 20/2025
    GN 20/2025 Dokument:(9259124,Kochać człowieka, piętnować zło)
Polonezem przez epoki  
Widowisko otwierają sceny związane z uchwaleniem Konstytucji 3 Maja Monika Łącka /Foto Gość

Polonezem przez epoki przejdź do galerii

Krakowskie obchody 100. rocznicy odzyskania przez Polskę niepodległości otworzył pokaz widowiska "Drogi do wolności - historia w obrazach" Baletu Dworskiego "Cracovia Danza".

Monika Łącka Monika Łącka

|

GOSC.PL

dodane 20.01.2018 00:20
0

Jak tłumaczy Andrzej Kulig, zastępca prezydenta miasta Krakowa ds. polityki społecznej, kultury i promocji, magistrat ma pełne zaufanie do Cracovii Danzy, dlatego zdecydował się powierzyć przygotowanie tego inauguracyjnego wieczoru artystom tańczącym pod wodzą Romany Agnel. - Chcieliśmy również pokazać, że niepodległość wyszła z Krakowa i że to mieszkańcy naszego miasta budowali zręby nowego państwa - mówi A. Kulig.

Władze miasta decyzji na pewno nie żałują, bowiem widowisko zaprezentowane 19 stycznia w ICE Kraków zachwyciło publiczność i zostało nagrodzone długą owacja.

Rozpoczyna go polonez, podczas którego artyści zabierają widzów w niezwykłą, taneczno-muzyczną podróż przez epoki - począwszy od uchwalenia Konstytucji 3 Maja, a kończąc na przełomowych dla Polski wydarzeniach związanych z powstaniem Solidarności.

W kolejnych scenach nie zabrakło też przysięgi złożonej na Rynku Głównym przez Tadeusza Kościuszkę, powstania legionów, walki o wyzwolenie się spod panowania zaborców czy grozy II wojny światowej. Wszystko to przeplatane jest prezentacją niepowtarzalnych form tańców polskich, zarówno szlacheckich, salonowych, jak i ludowych, niosących za sobą to, co nazywamy polskością: dumę, godność, melancholię, ale także fantazję, kreatywność i żywiołowość.

Co ważne, oprócz istotnych na drodze do niepodległości wydarzeń w przedstawieniu zostało też pokazanych wiele postaci znanych z kart historii czy literatury (m.in. z "Wesela"). Wszyscy oni - poprzez mocno rozbudowaną symbolikę i emocje - zmuszają do postawienia sobie trzech pytań: kim byliśmy, kim jesteśmy i dokąd zmierzamy? Nie bez znaczenia jest również fakt, że w widowisku zostały wykorzystane m.in. utwory Fryderyka Chopina, Karola Kurpińskiego, Stanisława Moniuszki i Wojciecha Kilara.

- W tym widowisku odnajdujemy więc wszystko, co jest bliskie naszemu sercu - uważa Romana Agnel, dyrektor baletu.

1 / 1
Drogi do wolności - historia Polski w obrazach

Foto Gość DODANE 20.01.2018 AKTUALIZACJA 22.01.2018

Drogi do wolności - historia Polski w obrazach

​Taki tytuł nosi widowisko Baletu Dworskiego "Cracovia Danza", którego pokaz (19 stycznia w ICE Kraków) zainaugurował obchody 100-lecia niepodległości Polski.  
oceń artykuł Pobieranie..
0 FB Twitter
drukuj wyślij zachowaj
TAGI:
  • 100-LECIE NIEPODLEGŁOŚCI
  • BALET DWORSKI "CRACOVIA DANZA"
  • CRACOVIA DANZA
  • HISTORIA

Polecane w subskrypcji

  • Kilka słów o sharentingu
    • Polska
    • Klaudia Cymanow-Sosin
    Kilka słów o sharentingu
  • Rodziny zastępcze w kryzysie. System pieczy zastępczej wymaga pilnych zmian
    • Polska
    • Agnieszka Huf
    Rodziny zastępcze w kryzysie. System pieczy zastępczej wymaga pilnych zmian
  • „Wniebowstąpienie” w obrazie z XVI wieku
    • W ramach
    • Leszek Śliwa
    „Wniebowstąpienie” w obrazie z XVI wieku
  • Atak gazowy pod Bolimowem. Tutaj 110 lat temu użyto najwięcej gazów bojowych w I wojnie światowej
    • Historia
    • Przemysław Kucharczak
    Atak gazowy pod Bolimowem. Tutaj 110 lat temu użyto najwięcej gazów bojowych w I wojnie światowej
  • „Wybielanie” przez oczernianie. Państwowe Muzeum Etnograficzne na tropie naszej kolonialnej mentalności
    • Polska
    • Piotr Legutko
    „Wybielanie” przez oczernianie. Państwowe Muzeum Etnograficzne na tropie naszej kolonialnej mentalności
  • Dlaczego Pan Bóg nie jest korkiem do wanny? Rozmowa z Kamilem Gąszowskim, autorem najnowszej książki z biblioteki „Małego Gościa”
    • Rozmowa
    • Marcin Jakimowicz
    Dlaczego Pan Bóg nie jest korkiem do wanny? Rozmowa z Kamilem Gąszowskim, autorem najnowszej książki z biblioteki „Małego Gościa”
  • O nas

    • O wydawcy
    • Zespół redakcyjny
    • Sklep
    • Biuro reklamy
    • Prenumerata
    • Fundacja Gościa Niedzielnego
    Zgłoś błąd
  • DOKUMENTY

    • Regulamin
    • Polityka prywatności
  • KONTAKT

    • Napisz do nas
    • Znajdź nas
      • Newsletter
        • Zapisz się już dziś!
  • IGM
  • Gość Niedzielny
  • Mały Gość
  • Historia Kościoła
  • Gość Extra
  • Wiara
  • Foto Gość
  • Fundacja Gość Niedzieleny
Zgłoś błąd

Copyright © Instytut Gość Media. Wszelkie prawa zastrzeżone.

  • Facebook
  • Twitter
  • Insta
  • YT
WERSJA Desktop
  • subskrybuj
  • AKTUALNOŚCI
  • OPINIE
  • GALERIE
  • ARCHIWUM
  • KONTAKT Z ODDZIAŁEM
  • Patronaty
  • Diecezje
    • Bielsko-Żywiecka
    • Elbląska
    • Gdańska
    • Gliwicka
    • Katowicka
    • Koszalińsko-Kołobrzeska
    • Krakowska
    • Legnicka
    • Lubelska
    • Łowicka
    • Opolska
    • Płocka
    • Radomska
    • Sandomierska
    • Świdnicka
    • Tarnowska
    • Warmińska
    • Warszawska
    • Wrocławska
    • Zielonogórsko-Gorzowska
  • O Diecezji
    • BISKUPI
    • HISTORIA DIECEZJI
    • KURIA
    • PARAFIE