Powrót do strony
  • nasze media
  • Kontakt
SUBSKRYBUJ zaloguj się
PROFIL UŻYTKOWNIKA
Wygląda na to, że nie jesteś jeszcze zalogowany.
zaloguj się
lub
zarejestruj się
Wiara.pl - Serwis

Krakowski

  • Nowy numer
  • AKTUALNOŚCI
  • OPINIE
  • GALERIE
  • ARCHIWUM
  • KONTAKT Z ODDZIAŁEM
  • Patronaty
  • Diecezje
    • Bielsko-Żywiecka
    • Elbląska
    • Gdańska
    • Gliwicka
    • Katowicka
    • Koszalińsko-Kołobrzeska
    • Krakowska
    • Legnicka
    • Lubelska
    • Łowicka
    • Opolska
    • Płocka
    • Radomska
    • Sandomierska
    • Świdnicka
    • Tarnowska
    • Warmińska
    • Warszawska
    • Wrocławska
    • Zielonogórsko-Gorzowska
  • O Diecezji
    • KURIA
    • BISKUPI
    • HISTORIA DIECEZJI
    • PARAFIE

Najnowsze Wydania

  • GN 22/2025
    GN 22/2025 Dokument:(9278877,Dziecko chce do Jezusa!)
  • Gość Extra 2/2025 (12)
    Gość Extra 2/2025 (12) Dokument:(9271942,Oczy Serca)
  • GN 21/2025
    GN 21/2025 Dokument:(9268666,Przyszłość świata)
  • GN 20/2025
    GN 20/2025 Dokument:(9259124,Kochać człowieka, piętnować zło)
  • GN 19/2025
    GN 19/2025 Dokument:(9250678,Kościół prawa czy Kościół miłości?)
krakow.gosc.pl → Wiadomości z archidiecezji krakowskiej → Salon Krystyny Czapskiej

Salon Krystyny Czapskiej przejdź do galerii

Na Wawelu można oglądać dzieła sztuki z daru Krystyny Czapskiej. Pokazano obrazy, porcelanę, meble, zegary.

Salon Krystyny Czapskiej   Wzrok zwiedzających przyciąga podłużny portret arc. Karola Stefana Habsburga z Żywca (u dołu) Grzegorz Kozakiewicz –Tę wystawę traktujemy jako spełnienie obowiązku moralnego wobec pamięci o naszej hojnej ofiarodawczyni – powiedział prof. Jan Ostrowski, dyrektor Zamku Królewskiego na Wawelu.

Kolekcja zgromadzona przez Aleksandra Turka, krakowskiego notariusza, ojca ofiarodawczyni, przy udziale żony Stanisławy, do 2001 r. znajdowała się w rodzinnej kamienicy „Pod Łasiczką” przy ul. Sławkowskiej. Na ścianach wisiały obrazy, na stołach i półkach stały rzeźby i zegary z brązu, w serwantkach zaś umieszczono cenną miśnieńską porcelanę.

W 2001 r. Krystyna Czapska (1921–2003), historyk sztuki, właścicielka zakładu kosmetycznego w Krakowie, zapisała testamentalnie wszystkie zbiory dzieł sztuki oraz kamienicę przy Sławkowskiej zbiorom wawelskim. – Na wystawie pokazaliśmy ponad 200 najcenniejszych przedmiotów z dwutysięcznego zbioru – powiedziała Dorota Gabryś, autorka scenariusza ekspozycji.

W pierwszej sali starano się oddać nastrój salonu domu, gdzie niegdyś przechowywano kolekcję zgromadzoną przez Aleksandra Turka. Stoją tu więc biedermeierowskie meble, na jednej ze ścian wiszą portrety ofiarodawczyni zrobione przez Józefa Mehoffera, w gablotach zegary z brązu i figurka Tadeusza Kościuszki, wykonana w 1840 r. w Paryżu.

Przyciągają wzrok obrazy na drugiej ścianie. Liczne krajobrazy dawnych mistrzów niderlandzkich, powstała w XVI w. na Śląsku „Wielka rodzina Maryi”, wreszcie namalowany przez Kazimierza Pochwalskiego nastrojowy, podłużny portret arcyksięcia Karola Stefana Habsburga z Żywca w mundurze admirała floty cesarsko-królewskiej, „Wawel od zachodu” Henryka Szczyglińskiego, „Dziewczyna z wazonem" Teodora Axentowicza . W drugiej sali zaś pokazano m.in.  wielkie bogactwo XVIII-wiecznej porcelany miśnieńskiej, m.in. dużą figurę króla Augusta III Sasa i misterny serwis do gorących napojów, gdzie naczynia mają kształt cytryn, oplecionych gałązkami z zielonymi listkami.

– Wszystkie te przedmioty przed wystawą przeszły długotrwałe zabiegi konserwatorskie. Wiele godzin nad wyrobami z porcelany spędził inż. Roman Kostecki, przywracając im świetność – powiedział dyr. Ostrowski. W serwisie „cytrynowym” było sporo uszczerbków, ukruszeń. W miejscach napraw klej był już zwietrzały. Renowacja wymagała iście benedyktyńskiej cierpliwości i skrupulatności.

– Jesteśmy radzi, że  można wreszcie zobaczyć efekt hojności Krystyny Czapskiej, która wpisała się w ciąg takich wielkich ofiarodawców wawelskich, jak Jerzy Mycielski, Leon Piniński czy Karolina Lanckorońska – powiedział Jerzy Petrus, wicedyrektor Zamku Królewskiego. – Część z tych przedmiotów znalazła już swoje miejsce w stałej ekspozycji na Wawelu, inne zaś zasilą zbiory naszego oddziału na zamku w Pieskowej Skale.

Ekspozycję można oglądać do 17 marca na II piętrze zachodniego skrzydła Zamku Królewskiego na Wawelu.

« ‹ 1 › »
Dar Krystyny Czapskiej

WIARA.PL DODANE 19.12.2012

Dar Krystyny Czapskiej

​W Zamku Królewskim na Wawelu można oglądać do 17 marca wystawę dzieł sztuki ze zbiorów Aleksandra Turka, krakowskiego notariusza i kolekcjonera. Zbiór podarowała zbiorom wawelskim córka kolekcjonera Krystyna Czapska (1921-2003). Na wystawie można zobaczyć m. in. bogaty zbiór porcelany miśnieńskiej, w tym piękny serwis w kształcie cytryn. Pokazano także obrazy dawnych mistrzów oraz Kazimierza Pochwalskiego, Teodora Axentowicza, Henryka Szczyglińskiego, Henryka Uziembły, Józefa Mehoffera. Są tu m. in. portrety: arc. Karola Stefana Habsburga z Żywca i samej ofiarodawczyni, sportretowanej przez Józefa Mehoffera. Wśród zaprezentowanych dzieł sztuki znalazła się także XIV-wieczna rzeźba Matki Bożej. Fot. Marian Cichoń  
oceń artykuł Pobieranie..

Bogdan Gancarz

|

GOSC.PL

publikacja 18.12.2012 16:04

0 FB Twitter
drukuj wyślij zachowaj
TAGI:
  • DARCZYŃCY
  • KRAKÓW
  • KRYSTYNA CZAPSKA
  • MAŁOPOLSKA
  • MUZEA
  • WAWEL
  • ZAMEK KRÓLEWSKI NA WAWELU
  • ZBIORY DZIEŁ SZTUKI

Polecane w subskrypcji

  • Rodziny zastępcze w kryzysie. System pieczy zastępczej wymaga pilnych zmian
    • Polska
    • Agnieszka Huf
    Rodziny zastępcze w kryzysie. System pieczy zastępczej wymaga pilnych zmian
  • „Wniebowstąpienie” w obrazie z XVI wieku
    • W ramach
    • Leszek Śliwa
    „Wniebowstąpienie” w obrazie z XVI wieku
  • Dlaczego Pan Bóg nie jest korkiem do wanny? Rozmowa z Kamilem Gąszowskim, autorem najnowszej książki z biblioteki „Małego Gościa”
    • Rozmowa
    • Marcin Jakimowicz
    Dlaczego Pan Bóg nie jest korkiem do wanny? Rozmowa z Kamilem Gąszowskim, autorem najnowszej książki z biblioteki „Małego Gościa”
  • „Wybielanie” przez oczernianie. Państwowe Muzeum Etnograficzne na tropie naszej kolonialnej mentalności
    • Polska
    • Piotr Legutko
    „Wybielanie” przez oczernianie. Państwowe Muzeum Etnograficzne na tropie naszej kolonialnej mentalności
  • IGM
  • Gość Niedzielny
  • Mały Gość
  • Historia Kościoła
  • Gość Extra
  • Wiara
  • Foto Gość
  • Fundacja Gość Niedzieleny
  • O nas
    • O wydawcy
    • Zespół redakcyjny
    • Sklep
    • Biuro reklamy
    • Prenumerata
    • Fundacja Gościa Niedzielnego
  • DOKUMENTY
    • Regulamin
    • Polityka prywatności
  • KONTAKT
    • Napisz do nas
    • Znajdź nas
      • Newsletter
        • Zapisz się już dziś!
  • ZNAJDŹ NAS
WERSJA MOBILNA

Copyright © Instytut Gość Media.
Wszelkie prawa zastrzeżone. Zgłoś błąd

 
X
X
X